الجمعة، 13 يونيو 2008

تااااااااااااااااج


طوووووول عمري بحب التيجان
بس اللي بتتلبس على الراس.....
مش اللي اتلبس انا فيها......
وعلى العموم...
جزااك الله خيرااا
شمو نشادر.......
السؤال الأول .. أذكر خمس أحلام على الاقل .. تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير اشياء .. ماذا ستعدل وماذا ستترك ؟
الحلم الأول: أن أتم حفظ القرآن الكريم
الحلم الثاني: أن أغرس الفضيله في المجتمع ليكون مجتمع فاضل..
نفسي فعلا اني اعمل كده...ولو حتى اغرس فضيله واحده في
كل حد اقابله......
الحلم الثالث:بحلم اكون مذيعة حوارية في التلفزيون...
مش علشان الشهره والاضواء...لأ..والله...
بس لأن الاعلام والتعليم هما السبيل لتغيير
أي أمة....واتدربت شويه في قناة الناس
ومكملتش وسافرت السعوديه لبابا.....
الحلم الرابع: أن يرزقني الله الحكمة في القول وفي الفعل...
ويرزقني حب الناس....
الحلم الخامس: أن ييسر الله لي الحج
الحلم الاول جاري العمل فيه...والتاني والله بحاول بقدر المستطاع
....والثالث يعني فيه كام بارقة امل كده..والرابع طبعااااا لسه ادعوووولي..
والخامس الحمدلله حجيت من سنتين انا واخواتي يمنى وشروق....
السؤال الثانى .. اذكر خمس أحلام على الأقل تخص مستقبلك
الحلم الأول:بالنسبة لحياتي المهنيه نفسي اعمل مليون حاجه
ملهاش دعوه ببعض (من وجهة نظر البعض لكن بالنسبه ليا هم بيخدموا هدفي الرئيسي)
مثلا:اني انجح في مجال الموارد البشريه ...و اضيف فيها علامه..
اعمل معرض تصميم وبيع ملابس المحجبات (بس محجباات بجد)
واعمل مدرسة اسلاميه لغات حيث تدرس فيها
الاخلاق والقيم ويتم فيها بناء شخصية ملتزمه ..متفتحه.. مثقفة...
واخيرااا مكتب استشارات نفسية....
الحلم التاني: بحلم ان بناتي (في المسجد) يكبروا ويدخلو احسن كليات
وأطمن عليهم ويبقو داعيات ..مثقفات..يحملوا هم الدعوه والاسلام
الحلم الثالث:بحلم اني اخرج من الدنيا وانا سايبه بصمه يعز بيها الاسلام..
الحلم الرابع:بحلم حلم اهبل اوي ..بس هو حلمي..اني ارجع تاني
واعيش في البدو ..في الصحرا ..والجبل..حيث البساطه والبدائيه
والفطرة النقيه....
الحلم الخامس:بقول ان احنا اسره سعيده اوي..بالرغم من كل حاجه..
وبتمنى وبحلم..ان نظل كذلك دائما وابدا..ومنفترقش ابداااا...
السؤال الثالث .. أذكر شخصين على الأقل متواجدين فى حياتك حاليا .. كنت تود وجودهم قبل الآن بزمن ..
بجد انا زعلانه من اللي حط السؤال ده جدا...لأن مفيش حد هيجاوب
عليه بصدق إلا وهيزعل ناااس كتير ...
بس بجد..هم مش اتنين وإلا كان الواحد خادهم وهج من البلد ده
لأي مكان بعيد واستغنى عن كل اللي حواليه...
السؤال الرابع .. أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين فى حياتك حاليا كنت تود وجودهم الان او فى حياة اولادك مستقبلا ..
شخصين غير متواجدين في حياتي كنت اود وجودهم..عمر بن الخطاب ...
والملك العادل نور الدين محمود...
ومعلش اضيف شخصيتين نفسي يكونو موجودين في حياة اولادي مستقبلا..
بابا..وسالي(معلمتي)... حفظهم الله ....
السؤال الخامس .. تهدى التاج لمين ؟؟
بالاضافة للي غادة ذكرتهم..هيرو ..امة الله..ولعاشقة الشهاده وعاشقة فلسطين
على الهامش طبعا التشابه بين اجاباتي واجابات غاده كتيره
بيس لينا عذرنا احنا كنا في ثانوي مع بعض..وفي كليه واحدة
وبناخد دبلومه واحده..وفي جمعيات واحده..وبنشتغل شغل واحد..
فعذرااا
.......رفيدة

هناك 29 تعليقًا:

HERO يقول...

باسم الله ماشاء الله
ان شاء الله ربنا هيحققلك كل احلامك
وان شاء الله هتبقي مذيعة قد الدنيا وهتضيفي قيمة كبيرة للأسلام

تحياتي

funckydoctor يقول...

يا سلام لو تحققى أحلامك يبقى احنا اللى استفدنا
تحياتى لك

شـمو نشـادر يقول...

يا سلام عليكي يا حاجه رفيدة ..

تسلمى بجد ..

و يا رب تحققى كل اللى بتحلمى بيه ..

سلام

Ghada , Rofayda يقول...

د.هيرو...آميييييين
ربنا يستجيب منك...

نورت المدونه يا فندم....

تحيااااااتي.....

==========================

اخي funkydoctor ...

اخجلتم تواضعنا...

يافندم احنا اللي استفدنا وسعدنا
بمروركم....

تحيااااتي....

============ ==========

اخي شمو نشادر ....

سلمك الله من كل سوء.....

ويارب تتحقق كل احلامك...

سلااااااام....

=======================

حلالة العقد يقول...

حلوة الأحلام ديه يا رفيده...انا عندى اضعاف اضعاف اضعافها...بس حسيت ان الحلمم نوعين...حلم بعيد وحلم قريب...ده عندى أنا ...انما انتى ...باين اوى ..ان احلامك كلها قريبة..انا بتمنىالك كده...تسلمى يا أحلى رفيده

Ghada , Rofayda يقول...

اختي حلالة العقد...

بجد نورتي المدونه...ونورتي عاااالم التدوين......

ومدونتك ستكون اثراء لبلوج سبوت
ان شااااااء الله....

الف الف الف مبرووووووووك.....يامروه

تحياااااتي....

ودمتي محبوبه........

سنووايت يقول...

ربنا يحققلك احلامك كلها يا رفيدة لانها تستحق بجد
بس موضوع المذيعه انا عارفة ان قصدك بيه خير بس عارفة مشكلة المذيعين انهم بيبقوا تحت ضغط القناة اللي بيشتغلوا فيها ومش بيكون بمزاجهم يذيعوا اللي عايزينه للاسف , وياريت لو كل مذيعاتنا عندهم نفس اهدافك
ربنا يكرمك يا رب

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

مبروك التاج ياستى
ويارب يحققلك كل امانيك
وارجو ان نراك بخير دائما لاننا قدافتقدناكم
....
نور الدين محمود

Ghada , Rofayda يقول...

اختي سنو وايت....

فعلا معاك حق بس غالبا بيكون المذيع والمعد والمخرج معندهمش فكر فبيقدموا اللافكر ده.....

اشكرك على المرور وعلى التعليق....

تحياااااتي......

=============================

اخحي نور الدين....

انرت بتعليقك بوستي... وانرت بمرورك المدونه كلها....

جزاك الله خيرا .....

تحياااااااتي........

==============================

Unknown يقول...

أكثر من الشكر والإمتنان ماذا حتى أضع هنا..
تخياتي لكن وأرجو أن تدوم زيارتكن ولا تنقطع تعليقاتكن..
تحيتي

مدحت محمد يقول...

رودك حلوة وردود غادة برضه
وربنا يحققلكم احلامكم ان شاء الله

Ghada , Rofayda يقول...

أخي كاتب مصري...
كل الشكر والامتنان لك على مرورك الكريم وعلى تعليقك .....

وان شااااء الله لن تنقطع زيارتنا وستستمر تعليقاتنا

تحياااااتي.....

============================

اخي مدحت محمد....

وفقنا الله جميعا وحقق من أحلامنا ما لا يضرنا ولا يضر بغيرنا....

جزاك الله خيرا على التعليق
وعلى المرور....

تحياااااااتي...

===============================

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اهلا روفيده
يارب تكمى حفظ القران وتكونى اشهر مذيعة ونفتخر بيك يارب
وتحققى كل احلامك
تاج متميز واجاباتك اكثر تميز


كل الاحترام

Ghada , Rofayda يقول...

اختي نهر الحب...

وعليك السلام ورحمة الله وبركاته..

اذا كنا متميزين فاحنا متميزين بمروركم ...وتعليقاتكم...

وهذا بعض ماعندكم......


تحياااااااتي....

دمت بحب.....

غير معرف يقول...

ايه ده بجد انتوا اتنين
مش كنت اخد بالي خالص
طيب مين بيكتب عندي بقي يامستر اكس
بس انتوا الاتنين احلامكم قريبه لبعض
خالص وبرضه ريحتها زي الزرع لما
بيكون مروي بالميه الصبح بدري
ربنا يخليكوا لبعض ويفقكوا يارب

غير معرف يقول...

الله احلامك يا روفيدة جميييييلة اوى ويا رب تقدرى تحققيها كلها انتى فعلا انسانة جميلة اوى ودايما بتسعى فى الخير انا بتمنى ان الناس كلها تكون زيك وتحلم احلامك انتى متعرفيش انا بحبك فى الله اد ايه من بنتك

صلطح يقول...

السلام عليكم
==============
اااااااااااااه كله انكشف وبان

ان شاء الله تختمى القران وربنا يتقبل منك هذه المنيات بس بشرط العمل الجاد لها ومحاوله تحقيقها

======================
وصلطح صلطح ياعم الحاج

Ghada , Rofayda يقول...

مياده...

احنا فعلا واحد....بس في جسدين
وجهان لعمله واحده...
واحلامنا زي بعض لاننا صحاب من زمان...

بس انا مش عارفه اقولك ايه؟..
او اشكرك ازاي على تشبيهك اللذيذ اوي لاحلامنا...

جزاك الله خيراااااا

تحيااااااااتي......

=============================

بنتي ساره

اولا... اللهم اجعلني خير مما يظنون ولاتفتنني بما يقولون واغفر لي مالا يعلمون....

اللهم لا تجعلنا من الاخسرين أعمالا الذين ضل سعيهم فى الحياة الدنيا وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا.....

انا سعيده جدا بتعليقك ده...

وصدقا ويعلم الله ...كم احبك فيه...

تحيااااااتي....

ودمت متميزه....

=============================

صلطح...

بالفعل تحقيق الاحلام مسؤوليه كبيره..
ربنا يجعلنا جميعا اد المسؤوليه

اشكرك على التعليق...ونورتنا..

تحيااااااتي

اااااه كنت هنسى...
وصلطح صلطح ياعم الحاج...

==============================

darkskies يقول...

حلمك فى حفظ القران هو حلمى ايضا ولكن بالسرعة اللى انا ماشى بيها هحتاج الف سنة على الاقل(:

Ghada , Rofayda يقول...

darkskies

ربنا يوفقك لاتمام حفظ القرآن ولتحقيق كل ما تتمنى....

وعلى فكره انا عماله احسد فيك من ساعة ما قريت التعليق الف سنه بس يااااااااابختك ده انت سريع اوي

نورت المدونه بتعليقك.....

تحيااااااتي ........

دمت بخير.........

PrInCeSS BeRy يقول...

رفيدة ازيك ربنا يحققلك كل احلامك تعالى بقة شوفينى وانا لابسة تاج اسامة

شـمو نشـادر يقول...

ازيك يا غاده و ازيك يا رفيده ..

عازمينكم على كوبايتين شاى فى مدونتننا الجديده ..

على حريتنا .. دى مدونتنا كلنا ..

www.3la7orytna.blogspot.com

تحياتى ..

أسامة أمين

Yuki يقول...

ما شاء الله

أجاباتك جميلة اووووي

ربنا يحققلك كل احلامك يارب و نشوفك أحلى مذيعة في الدنيا

تحياتي

Aиgel يقول...


صباح الجمال



صدقت في كل عباراتك

وفقك الله غاليتي وحققك لكي
كل ما تتمني وكل ما ترضين
وكل ما يرضى به الله لكي

تقبلي مروري المتواضع


Oo Angel Love oO

موناليزا يقول...

تعرفى ان غالبية احلامنا متشابهة
ربنا يحقق لك كل ماتحلمى به ويرزقك بكل الخير وينفع بيكى الاسلام و كل من تقابيليهم
دمتى بخير حبيبتى

Ghada , Rofayda يقول...

princess bery .....

الحمدلله انا بخير...ومردتش ارد على تعليقك غير بعد ما شوفك وانت لابسه التاج...ملكة متوجه ياااافندم

============================

شمو نشادر...

هجيب غاده ونيجي نشوف بس انا مبشربش
شاي خااالص فلو امكن نسكافيه...
اقصد بونجورنو اصل نسكافيه مقاطعه

تحيااااااتي

=============================

yuki....

نورتي المدونه بتعليقك....واسعدتيني جدا بمرورك...
ربنا يجعلك من السعداء في الدنيا والاخره

تحيااااااااااتي

=========================

angel....

كالملائكة دوما انت في رقتك...

دمت ملاكا......ودامت رقتك....

============================

موناليزا...

حبيبتي في الله ....يسعدني جدااااا ان تتشابه احلامنا....
فقد يعني هذا ان تتشابه شخصياتنا..وهذا شئ افخر واعتز به


تحيااااااتي...

=========================

الجواز و سنينه يقول...

ماشاء الله عليكى
بجد اجابات جميله
و عرفتى تبقى مذيعه ابقى قوليلى ازاى علشان انا كمان عندى نفس الحلم

Unknown يقول...

يارب يحقق كل احلامك ياااااااارب..... بس بصى لو حققتى الحلم بتاع الصحرا ابقى خدينى معاكى ماشى؟؟؟؟

Ghada , Rofayda يقول...

الجواز وسنينه

بجد نورتي المدونه بمرورك وتعليقك...
اهلا بيك في مدونتك التانيه...

تحياااااتي

===========================
انجي....

يارب احلامنا كلها تتحقق ....

ولو رجعت اعيش في البدو تاني هبقى محتاجه صحبه جميله واكيييييييد مش هلاقي احسن منك......

تحيااااااااااتي....

============================